Verborgen concurrentiestrijd

Als online retailer heb je veel concurrenten. Naast fysieke winkels, andere online retailers en alternatieve producenten concurreer je tegenwoordig ook met de Belastingdienst, pensioenfondsen, telecomaanbieders, banken en zelfs met je eigen leveranciers. Allemaal strijden ze om talent, één van de belangrijkste concurrentieslagen van de komende jaren.

Het werven van de juiste mensen met de juiste ervaring is lastig. In mijn eigen organisatie ervaar ik het dagelijks. Mijn medewerkers worden op kantoor gebeld door recruiters met de meest wilde aanbiedingen. Omdat we snel groeien, hebben we zelf ook vacatures en kandidaten hebben het voor het kiezen. Ook in de markt voor talent hebben grote partijen de neiging om alles naar zich toe te trekken. Het is dus als online retailer uitermate belangrijk dat je de juiste mensen aan je weet te binden.

Nu ben ik zelf geen expert op het gebied van werving en selectie, maar ik heb al wel geleerd dat het samenstellen van een goed team essentieel is voor het succes van elke business. Ook bij het maken van technologische keuzes is de beschikbaarheid van voldoende kennis essentieel. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je kiest voor een geweldige techniek of tool, en vervolgens geen mensen kunt vinden die het voor je gebruiken.

De juiste mix

Wat is de juiste mix van mensen in een e-commerce organisatie? Welke mensen heb je nodig en in welke hoeveelheden? Is er een probleem en zo ja, hoe wapen je jezelf daartegen? Ik heb gekeken naar de vacatures van vier Nederlandse partijen uit de top van de Twinkle100: bol.com, wehkamp, Coolblue en Nextail.

Hoeveel mensen zoeken de grote online retailers?

Op het moment van het schrijven van dit artikel:
wehkamp: 66 vacatures op ongeveer 800 medewerkers
bol.com: 75 kantoorvacatures op circa 1.400 kantoormedewerkers
Coolblue: 89 vacatures (waarvan 20 bezorging en 17 winkel) op ongeveer 3.000 medewerkers
Nextail: 2 vacatures, aantal werknemers onbekend

Wehkamp,bol.com en Coolblue hebben een vergelijkbaar aantal vacatures. Coolblue heeft weliswaar meer vacatures, is ook de enige die de bezorging deels zelf ter hand neemt en winkels heeft. Als we de 37 vacatures voor bezorgers en winkelmedewerkers eruit halen, komen ze op een iets lager aantal dan wehkamp en bol.com.

Het valt op dat Nextail maar twee vacatures heeft: één op het gebied van data en één op het gebied van IT. Nextail is hiermee een uitzondering in de markt, ook andere grote online retailers die ik bekeek hebben meer vacatures. In het vervolg van dit artikel neem ik Nextail dan ook niet meer mee.

Wat voor mensen zoeken zij?

De grote drie online retailers hebben een vergelijkbaar aantal vacatures. Wat voor soort functies zijn dat? Grofweg is te zien dat de vacatures bij alle drie de partijen onder te verdelen zijn in de volgende categorieën:
Inkoop
Marketing/data/conversie
Softwareontwerp en -ontwikkeling
Logistiek en bezorging
Overig (HR, finance, kantoorautomatisering, klantenservice et cetera)

Tot zover niets nieuws. Iedere retailer zal herkennen dat je een mix van deze specialismen nodig hebt voor een succesvolle business. Het wordt interessanter als we kijken naar het aandeel van deze specialismen bij de vacatures:
Inkoop: 21 procent
Marketing/data/conversie: 25 procent
Software ontwerp en ontwikkeling: 27 procent
Logistiek en bezorging: 19 procent
Overig (HR, finance, kantoorautomatisering et cetera): 6 procent

Voor mij was dit verrassend. Ik had verwacht dat het aantal IT vacatures hoger zou zijn. Blijkbaar zoeken de grote partijen in elke categorie ongeveer evenveel mensen en zijn ze dus op zoek naar een gemixt team.

Wat kunnen we met deze cijfers?

De grote retailers zijn dus op zoek naar een mix van inkoop, marketing, softwareontwikkeling en logistiek. Ze zoeken deze specialismen in vergelijkbare aantallen; een gebalanceerd team bestaat uit ongeveer evenveel mensen van elke discipline. Leg deze cijfers eens naast jouw eigen vacatures. Ben jij ook op zoek naar een mix van specialisten, of is er eentje dominant? Zo ja, hoe komt dat dan?

Naast een gezonde teamsamenstelling is het ook belangrijk dat de juiste mensen wel beschikbaar zijn in de markt. En daar raken we een wat breder maatschappelijk probleem. Bij de Universiteit van Amsterdam studeren per jaar circa zestig informaticastudenten af. Bij de Universiteit van Utrecht zijn dat er ongeveer honderd. De drie bedrijven bol.com, wehkamp en Coolblue alleen al zoeken er 58 op dit moment. En zij moeten voor die mensen concurreren met de Belastingdienst, pensioenfondsen, banken en start-ups.

Kortom, zeker op het gebied van technisch personeel is er wel degelijk een acuut probleem, de vraag is vele malen groter dan het aanbod. En als je de mensen niet hebt, dan houdt alles op. Bij de keuze voor technologie en tools is het dus erg belangrijk om niet alleen te kijken naar de mogelijkheden en kansen, maar ook naar de beschikbaarheid van de juiste kennis.

Tot slot

Het opbouwen van een relatie met klanten is één van de manieren om je te wapenen tegen de concurrentie. Innovatie en personalisatie zijn middelen die je daarbij kunt gebruiken. Voor al die ontwikkelingen zijn echter wel mensen nodig die het voor je realiseren. Wellicht wordt de concurrentiestrijd om talent in de toekomst nog wel veel heviger dan die om de consument.

Dit artikel is geschreven door Peter van der Schaar voor tijdschrift Twinkle.

Meer lezen? Kijk dan ook verder op ons blog

Afstudeerstage Business, IT en Management in Utrecht: Verbeteren van het support proces

Marketing Makers ontvangt ISAE3402 certificaat

X

Route

Vind ons met de auto

Vanaf de snelweg volg je bij Utrecht 'centrum'. In het centrum volg je de borden naar parkeergarage La Vie (P2). Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is ongeveer 5 minuten lopen.

Vind ons met de trein

Netwinst zit vlak bij het station. Je stapt uit op Utrecht Centraal en loopt naar Hoog Catharijne. Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is een kleine 10 minuten lopen.

X

Contactformulier

Meer weten over Marketing Makers? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen spoedig contact met je op.