Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat er in 2019 wereldwijd twee keer zoveel wordt uitgegeven aan e-commerce technologie dan in 2014. Belangrijke redenen zijn het professionaliseren van het proces, besparen van tijd, besparen van kosten, nieuwe mogelijkheden en een kortere time to market. Kortom: een e-commerce platform is soms aan vervanging toe. Kies je dan voor maatwerk of voor confectie?
De logische eerste stap in zo’n traject is een selectie uit bestaande e-commerce pakketten. Wereldwijd hebben Woocommerce, Shopify en Magento het grootste marktaandeel, volgens onderzoek van Statistica.com. IBM, SAP (Hybris), Oracle en Demandware hebben een kleiner marktaandeel, maar worden door onderzoeksbureau Gartner gezien als marktleiders. Keuze genoeg, tussen de wereldwijd duizenden aanbieders van e-commerce software. En dat terwijl het niet eens meer nodig is om een eigen webshop te hebben! Je kunt jouw producten tenslotte ook gewoon aanbieden via Amazon of bol.com.
Desalniettemin zijn er nog steeds retailers die kiezen voor het bouwen van een eigen platform. En dat zijn niet de minste. Voor dit artikel onderzocht ik de webwinkels uit de top-10 van de Twinkle100. Minimaal zeven van hen blijken een zelf ontwikkeld e-commerce platform te gebruiken, één zeker niet en er zijn twee twijfelgevallen. En dat is interessant! Zeker omdat deze partijen een groot deel van de online omzet voor hun rekening nemen. Als we kijken naar waarde (omzet) in plaats van volume (aantal webwinkels) dan is het marktaandeel van zelf ontwikkelde platforms vrij groot.
Blijkbaar zijn er dus nog steeds goede redenen om te kiezen voor eigen technologie, in plaats van een standaardpakket waar veel functies out-of-the-box in zitten. Wat zijn de redenen hiervoor? Ik vroeg het aan verschillende e-commerce managers die kozen voor maatwerk in plaats van een standaardpakket, of die voor deze keuze staan.
Bedrijven die abonnementen en diensten verkopen hebben doorgaans niet zo heel veel producten, maar ze zijn wel complex; vaak zijn ze samengesteld uit verschillende varianten en toevoegingen. Neem de webshop van een telecomaanbieder. Er staan misschien slechts twintig telefoons in, maar die worden wel gecombineerd met verschillende bundels en pakketten die allemaal invloed kunnen hebben op de prijs. Binnen een standaard webshop is het niet altijd even makkelijk om deze combinaties aan te maken en te beheren. Vaak is er toch maatwerk vereist.
Alsnog maatwerk toepassen is dus bijna onontkoombaar. Ik sprak echter een e-commerce manager die, bij een upgrade naar een nieuwe release van het platform, vrijwel dezelfde kosten aan maatwerk nogmaals kwijt was. En hij is niet de enige. Het in eigen hand houden van releases en upgrades is dan ook een belangrijke reden om te kiezen voor een eigen platform.
Niemand kijkt er raar van op dat bol.com en Coolblue ontwikkelteams hebben die zelf innoveren. Hun innovatiestrategie is essentieel voor hun toekomst. Als je met een eigen ontwikkelteam werkt waar je zelf de prioriteiten bepaalt, dan heb je meer controle en zijn de kosten lager.
Uiteraard is het ook mogelijk om een eigen ontwikkelteam in te zetten dat werkt met een maatwerkpakket. De beschikbaarheid van die mensen is echter een groeiend probleem. Het voordeel van het maken van eigen software is dat je die technologie kunt kiezen waarbij je het beste team kunt neerzetten. Dit kan per regio of doelstelling verschillend zijn, bijvoorbeeld afhankelijk van de beschikbaarheid van opleidingen.
Ook sprak ik een e-commerce manager die om heel andere redenen kiest voor maatwerk. Zijn bedrijf valt onder Amerikaanse boekhoudregels en het was vereist om het volledige intellectueel eigendom in handen te hebben. Bij een standaard webshop is dat niet altijd even gemakkelijk, terwijl dit bij een maatwerkpakket vastligt. Ook bij start-ups die de technologie zien als onderdeel van hun waardering is het essentieel dat het intellectueel eigendom bij henzelf ligt. De juiste keuze is daarmee ook voor de lange termijn van groot belang.
Ondanks het feit dat verreweg het grootste deel van de online retailers kiest voor een standaardpakket, blijkt dat er toch gegronde redenen zijn om voor een maatwerk e-commerce platform te kiezen. Moet dan nu iedereen toch maar eigen software laten maken? Zeker niet!
De meeste retailers hebben veel producten die relatief eenvoudig zijn, maar wel in grote hoeveelheden. Als je deze producten online wilt aanbieden en een gespecialiseerde logistieke partner gebruikt die al koppelingen heeft met jouw systeem, dan is een standaardpakket waarschijnlijk de snelste en goedkoopste weg. Zelfs bij meer complexe integraties, bijvoorbeeld een kassasysteem, kunnen veel standaardpakketten prima uit de voeten. En laten we eerlijk zijn, ook heel grote webshops gebruiken standaardsoftware.
Maar als je merkt dat jouw leverancier veel maatwerk nodig heeft om jouw wensen te vervullen, of als je het beheer in eigen hand wilt houden omdat je vindt dat vernieuwende technologie onderdeel is van jouw propositie, of als je wilt dat de investering in de shop meegenomen wordt in de waardering van jouw bedrijf: dan kan het verstandig zijn om toch te kijken naar een shop op maat.
Dit artikel is geschreven door Peter van der Schaar voor tijdschrift Twinkle.
Marketing Makers ontvangt ISAE3402 certificaat
Hoe Google Gmail volledig redesigned