Hoe werkt adverteren op Amazon?

Net begonnen met verkopen via Amazon en zie je door de bomen het bos niet meer? Heel begrijpelijk. Zo heb je waarschijnlijk al de pop-up ontvangen om te beginnen met Amazon advertising, of heb je al een budget ontvangen om te beginnen met adverteren.

Als je net begint met het verkopen via Amazon is het niet nodig om gelijk all-in te gaan wat betreft advertenties. ‘Maar met welk budget moet ik dan wel starten?’ Hier is geen specifieke norm voor. Je budget is afhankelijk van de (soort en hoeveelheid) producten die je via Amazon wilt verkopen. Om beter te begrijpen wat je van Amazon advertising kunt verwachten, schetsen wij hieronder een uitleg van de mogelijkheden.

Wellicht niet verrassend, maar Amazon hanteert een biedingen systeem. De advertentie van de adverteerder met het hoogste bod op bepaalde zoektermen wordt weergegeven aan de bezoeker. Echter, in vergelijking tot Adwords, betaal je als adverteerder enkel voor advertenties waarop wordt geklikt.

Amazon advertising: de smaken

Sponsored products

Deze advertenties verschijnen direct bij de zoekresultaten en bij productpagina’s

Sponsored brands

Dit zijn advertenties die het merklogo en de producten samen weergeven. Handig om productvarianten naast elkaar weer te geven. Ondersteund door een headline, speel je beter in op de zoektermen van de bezoeker.

Display ads

De display ads kun je vergelijken met de campagnes die je via Google Adwords realiseert. Het is dus mogelijk om deze naar je eigen website te laten leiden. Deze advertenties worden naast Amazon zelf weergegeven op: Amazon devices en websites die onder beheer zijn of partner zijn van Amazon. Bij deze advertenties betaal je wel per 1000 impressies (CPM)

Custom ads

Specifieke video-advertenties, QR-codes, noem het op. Er is veel mogelijk binnen custom ads.

Heb ik Amazon advertising nodig?

Het klinkt logisch, maar hoe Google SEA meer traffic genereert voor jouw webshop, met toenemende conversie als gevolg, genereert Amazon advertising meer conversie voor jouw marketplace store. Maar de doorslag zal echter altijd worden gegeven door het beeld wat de bezoeker krijgt op het moment dat hij op de advertentie heeft geklikt en op jouw productpagina komt. De kwaliteit van de productafbeeldingen, teksten, prijzen – en misschien wel de belangrijkste – reviews, zullen de doorslag geven of de advertentie leidt tot conversie.

Productadvertentie

Als je al producten via Amazon verkoopt, is dit een goede eerste stap. Nadat je ingelogd bent bij Amazon Seller Central, kies je de producten die je wilt adverteren. Vervolgens stel je de instellingen in specifiek voor deze advertentiecampagne: hoe hoog is het bod, op welke zoektermen moet de advertentie worden weergegeven, looptijd, etc. De eerste campagnes starten wanneer je de advertentie activeert.

We hopen dat je een beter beeld hebt van het adverteren via Amazon. Heb je specifieke vragen of ben je benieuwd of het verkopen via Amazon jouw extra omzet oplevert? Neem dan contact met ons op.

Wanneer aansluiten bij een marktplaats?

Verkopen via Amazon: de kosten

X

Route

Vind ons met de auto

Vanaf de snelweg volg je bij Utrecht 'centrum'. In het centrum volg je de borden naar parkeergarage La Vie (P2). Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is ongeveer 5 minuten lopen.

Vind ons met de trein

Netwinst zit vlak bij het station. Je stapt uit op Utrecht Centraal en loopt naar Hoog Catharijne. Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is een kleine 10 minuten lopen.

X

Contactformulier

Meer weten over Marketing Makers? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen spoedig contact met je op.