Bewapend met papier en pen het boodschappenkarretje de supermarkt in rijden. Die tijden zijn veranderd. Waar het boodschappenlijstje vroeger onmisbaar was voor iedere Nederlandse consument, worden folders nu digitaal gelezen en boodschappenlijstjes in Evernote geschreven. Maar met de smart speaker in de keuken bestel je boodschappen met je stem. ‘Alexa, wil je een pak Bastogne bestellen?’
De Nederlandse consumentenmarkt wordt vaak als derde golf van westerse technologie geraakt. In navolging van de USA en vervolgens Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Duitsland, lijkt de smart speaker langzaamaan zijn weg te vinden in het huis van de Nederlandse consument.
Miljoenen Nederlanders werden geconfronteerd met de Google Assistent, die in de maanden november en december met een gereduceerd tarief werden aangeboden door Albert Heijn. Gaan ook wij massaal aan de smart speaker?
De Google Assistent helpt je in de keuken, de variant van Amazon ondersteunt nog geen Nederlandse taal. Dat laatste vormt een groot struikelblok voor veel Nederlanders. Waar Amazon met de Echo Dot de markt in de USA domineert, heeft Google in Europa juist een groot aandeel. Dit komt doordat Google direct is gestart met het beschikbaar stellen van alle juiste talen, zodat deze in alle Europese talen bediend kunnen worden.
Meer dan 20% van de Amerikaanse consumenten hebben wel eens een aankoop gedaan met een smart speaker. In Nederland is pas 31% (onderzoek GfK) überhaupt geïnteresseerd in het bedienen van apparaten met hun stem. Bij welke doelgroep zou je dan het beste je producten kunnen verkopen?
Niet geheel verrassend dat de leeftijd van de gemiddelde voice shopper op 21.2 ligt. De grootste groep voice shoppers zijn die in de leeftijdsgroep 18-29 jaar (34,5%). Gevolgd met een groep van 30-44 jaar (21,3%). Er zijn meer mannen (68%) dan vrouwen (32%) die kopen via voice.
– 26% van de smart speaker bezitters doen maandelijks voice shopping aankopen;
– de kans is twee keer zo groot dat een Amazon Prime lid een Echo dot heeft en met voice shopt;
– muziek afspelen is nog steeds de meest gewaardeerde functie van smart speakers;
– early innovator-bedrijven als de NOS en RTL komen al met smart speaker applicaties.
Gaan de alarmbellen af bij deze vraag? Dat is nog niet nodig. Maar besef dat de techgiganten niet wachten en van ons verlangen dat wij op den duur aanpassen. Voice proof begint bij een goede SEO-strategie en user experience. Een website met rijke content beantwoord in veel gevallen de vraag beter, dus zal deze eerder worden geraadpleegd bij een query. Wil je flink inzetten op voice shoppers, zorg dus dat je content in orde is.
Sinds de smart speakers zelflerende robots zijn geworden die door middel van AI nieuwe vaardigheden ontwikkelen, zal het makkelijker worden om aankopen te doen op deze manier. Zeil met de stroming mee en zorg dat jouw producten in de toekomst via Amazon’s Alexa gekocht kunnen worden.
Laat Alexa producten voor jouw nieuwe klanten bestellen en begin met het verkopen via Amazon. Onze technici en marketeers helpen met het koppelen van de systemen, plaatsen van producten en instellen van advertenties. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Verkopen via Amazon: de kosten
Valkuilen van Machine Learning