De afgelopen jaren hebben we in Nederland de opkomst gezien van private lease. In plaats van een auto te kopen, maak je gebruik van een lening – in combinatie met onderhoud en verzekering. Het voordeel van private lease? Rijden in een nieuwe auto en geen zorgen over de aanschaf, de prijs en het onderhoud. Abonnementen stellen andere eisen aan het marketingteam. Gelukkig kunnen automobielbedrijven leren van de ’traditionele’ abonnementsverkopers zoals telecombedrijven en uitgevers.
Met de introductie van de XC40 gaat Volvo een stapje verder dan private lease. Ze introduceren een Care-abonnement op de auto met onder andere de mogelijkheid om na 24 maanden over te stappen op een nieuwe, de auto te delen of tijdelijk te wisselen voor een andere, bijvoorbeeld om het voetbalteam mee te nemen naar een uitwedstrijd.
Het auto-abonnement is een mooi voorbeeld van de trend dat consumenten meer waarde hechten aan gebruik dan aan bezit. Mede door deze trends en door de digitale ontwikkelingen is de subscription economy steeds meer in opmars. Het betekent echter ook dat er een aantal zaken, met name op het gebied van marketing, gaan veranderen.
Aangezien wij veel werken voor subscription marketingteams, van uitgevers of telecombedrijven, is de parallel snel gelegd. Op basis van deze ervaring zijn er een aantal zaken waarvan ik denk dat automobielbedrijven nog wat kunnen leren van de meer traditionele abonnementsverkopers.
Kijkend naar de proposities van telecom en media, dan zien we daarin de volgende componenten die ook bij autoverkoop van belang zijn:
Zowel bij uitgeverijen als bij telecom zien we dat de keus voor de consument uiteindelijk beperkt wordt tot een klein aantal pakketten die een combinatie bieden van prijs, looptijd en gebruik. Internetpakketten zijn hier een goed voorbeeld van, met daarin een snelheid, looptijd en maandbedrag.
Juist door de abonnementsvorm ontstaan er nieuwe mogelijkheden om de klantwaarde te beïnvloeden.
Kijkend naar de consumentenmarkt, is de automobielindustrie op dit moment erg gericht op verkopen. Kijk alleen maar naar de lijstjes die gepubliceerd worden in de krant of in de autobladen. In een abonnementsstructuur is dit wel relevant, maar niet het belangrijkst, eerder schreef ik er dit artikel over). Belangrijker dan de initiële verkoop is de ontwikkeling van het klantenbestand:
Door te sturen en te rapporteren op de base, in plaats van de verkoop, verandert ook de prioriteit en daarmee de activiteiten van het marketingteam.
In de huidige markt zit de klantwaarde vooral in de aankoop van de auto en in het onderhoud dat je als consument moet laten uitvoeren. Eventueel valt er nog wat extra’s te verdienen aan bijvoorbeeld een set velgen of banden. De grootste kostenposten voor de consument zijn al onderdeel van het abonnement, de mogelijkheid om de klantwaarde te beïnvloeden lijken dus beperkt.
Niets is echter minder waar: juist door de abonnementsvorm ontstaan er nieuwe mogelijkheden om de klantwaarde te beïnvloeden. Als we een voorbeeld nemen aan de telecommers dan zie je een aantal mogelijkheden die best voor auto’s zouden kunnen gelden:
De tijd zal leren welke optie het meeste oplevert, in ieder geval geeft de bestendige klantrelatie van een abonnement voldoende aanleiding om nieuwe upsellproposities te ontwikkelen.
De belangrijkste les voor het behoud van klanten komt van Don Draper.
Als we uitgaan van het bezit van een auto betekent klantbehoud vooral dat een klant onderhoud blijft uitvoeren bij een dealer en de auto na een aantal jaar inruilt voor een nieuw model. Echter, het is heel goed mogelijk dat de klant de auto zelf verkocht heeft of naar een ander gaat voor onderhoud, zonder dat de dealer dat weet.
Het voordeel van een abonnement is dat de relatie van de klant een duidelijk eindpunt heeft: het einde van het abonnement. Dat betekent dat je daar als marketeer op in kunt spelen en kunt proberen de klant over te halen bij je te blijven (zie ook dit artikel). Je zou hierbij aan de volgende zaken kunnen denken:
Maar de belangrijkste les voor het behoud van klanten komt van Don Draper (die vanMad Men):
The day you sign a client is the day you start losing them.
Klantbehoud begint niet de week voor het einde van het contract, maar direct na de start ervan.
Vergeet de winback niet; iemand die heeft opgezegd komt na 24 of 36 maanden weer opnieuw in de markt.
En dat brengt ons bij het laatste punt: persoonlijke klantcommunicatie. Op dit moment is de dealer hét verkoopkanaal. De relatie van de dealer met de klant is een belangrijk (en wellicht onderschat) onderdeel van de marketingmix.
Als we willen dat klantcommunicatie waarde toevoegt tijdens de abonnementsperiode is het belangrijk dat deze communicatie is afgestemd op zowel de persoon als het abonnement. Dit betekent dat er verschillende campagnes ingericht moeten worden met als doel te zorgen dat de consument tevreden is, het abonnement blijft gebruiken en aan het einde wil verlengen.
Je kunt hierbij denken aan het volgende:
Wij zien bij onze klanten dat er behoorlijk wat te verdienen valt als deze campagnes structureel ingezet worden.
Het verkopen van auto’s is iets anders dan het managen van een bestand met berijders. Binnen het zakelijke segment is dit al lang bekend, echter consumentenmarketing vraagt een meer geautomatiseerde en persoonlijke aanpak, zonder dat er ruimte is voor accountmanagers. Op basis van bovenstaande en mijn ervaring kan ik in ieder geval een aantal tips meegeven:
Heb je zelf tips of aanbevelingen? Of ben je het er helemaal niet mee eens? Zet het in de reacties, want ik ben benieuwd!
Dit artikel is geschreven door Peter van der Schaar en eerder verschenen op Marketingfacts.nl
Vacature medior C# .Net developer in Utrecht (nabij CS)
Het Personalisatie Dilemma