In deze editie van ‘5 minuten met’ geven we het woord aan Peter van der Schaar, eigenaar van Marketing Makers en Netwinst, de voorganger van Marketing Makers. Afgelopen december lanceerde het bedrijf Basedriver, de omni-channel tool voor marketeers die weten wat de consument wil: persoonlijke en relevante communicatie. We vragen Van der Schaar naar de ontwikkelingen in het marketingvak.
Wij maken software voor marketeers. We bestaan nu vijf jaar. Daarvan hebben we de eerste vier jaar voornamelijk software op maat gemaakt voor bedrijven als KPN en de NS. Het afgelopen jaar hebben we vooral heel goed gekeken naar alles wat we op maat gemaakt hebben, en we zagen dat dit met name voortkwamen uit een behoefte om persoonlijker en relevanter met klanten te communiceren. Bij veel marketeers ligt vooral een uitdaging in de organisatie van omni-channel campagnes; over alle kanalen heen. Vanuit die behoefte hebben we onze oplossingen doorontwikkeld tot standaardsoftware. Deze heet Basedriver. Basedriver is voor de beste tool voor marketeers om communicatie mee te organiseren, de juiste klanten te selecteren, en de content te personaliseren. Daardoor kan op het juiste moment, de juiste boodschap worden verstuurd naar klanten waarvoor deze boodschap relevant is. Basedriver blijkt met name geschikt voor bedrijven die in een bepaalde vorm abonnementen verkopen.
Omdat alleen al het aspect van organiseren, het met meerdere marketeers samenwerken om er gezamenlijk voor te zorgen dat alle communicatie op één lijn is, eigenlijk door geen enkele andere tool wordt geboden. Daarnaast koppelt Basedriver dat aan een persoonlijke contactplanning per klant, waarbij we per individueel contact uitrekenen wat het beste contactmoment is. Dus de combinatie van twee zaken. Aan de ene kant het bieden van de mogelijkheid om samen te werken, en aan de andere kant het maken en automatiseren van de selecties van zowel content als contact, om deze vervolgens uit te sturen via verscheidene kanalen. Dat maakt dat Basedriver de beste tool van dit moment is.
Waar komt je passie voor b2b marketing vandaan?
Oorspronkelijk ben ik eigenlijk een b2c marketeer. Ik ben bij KPN verantwoordelijk geweest voor e-commerce bij Hi, en heb daarna bij Sanoma uitgevers de hele e-commerce opgezet. Dus ik ben iemand die het gaaf vindt om consumenten te benaderen en die het juiste product aan te bieden, maar in dat proces ook te innoveren. Met Netwinst/Marketing Makers helpen we bedrijven precies hetzelfde te doen. Eigenlijk ben ik dus geen b2b man. Ik ben een consumentenman die probeert verschillende bedrijven dankzij onze expertise, technologie en innovaties, zo relevant mogelijk met hun klanten te laten communiceren. We hebben namelijk gezien dat dit leidt tot de beste resultaten en hele spectaculaire verbeteringen van de prestaties van mensen en de mogelijkheden ze zien om klanten te benaderen.
Als je aan de gang gaat met marketing en communicatie zou ik met name kijken naar de partners die je hebt, en vooral hoe innovatief zij zijn. Hebben ze laten zien nieuwe dingen te doen? Nieuwe kanalen te laten aansluiten en mee te kunnen bewegen met de markt? Je hebt tegenwoordig heel veel data en analyses tot je beschikking. Maar de belangrijkste uitdaging voor de marketeer is dat het actionable wordt. Hoe zorg je ervoor dat deze inzichten om worden gezet in toepassingen die zichtbaar zijn voor jouw klant, en meetbaar zorgen voor meer rendement? Ik zie dat de uitdaging nu wel op dat vlak ligt. Niet alleen het verzamelen van data, maar ook zorgen dat je het echt toepast en dat het leidt tot de gewenste resultaten.
Basedriver wordt vooral gebruikt door bedrijven die veel abonnementen verkopen. Onder andere KPN, de Nederlandse Spoorwegen, en uitgeverij Newskool Media gebruiken Basedriver. In bepaalde gevallen versturen we duizenden varianten nieuwsbrief per klant, allemaal gepersonaliseerd op basis van data. We zien dat dit leidt tot spectaculaire verbeteringen op het gebied van openingsratio’s en clickratio’s. Daardoor wordt e-mail ineens weer een heel volwassen en bruikbaar medium, zonder dat je je klanten spamt met overbodige informatie. We zijn nu bezig met de vijfde implementatie.
Wat ik zie is dat er veel meer expertise-tools ontstaan rond een bepaald thema. Waar je vroeger één pakket had voor zowel data management, communicatie, als voor het uitsturen, krijg je nu steeds meer gespecialiseerde pakketten. Deze zijn bijvoorbeeld gericht op het verzamelen van data, of zoals wij doen, op het actionable maken van de data voor de marketeer. Naarmate het aantal van die gespecialiseerde pakketten steeds verder toeneemt, gebeurt dat ook met de behoefte om al die pakketten op een eenduidige manier aan te sturen. Wij verwachten dus dat er voor marketeers een beperkt aantal tools zal komen die op hun beurt weer een heel groot gedeelte gespecialiseerde applicaties gaan aansturen, die allemaal hun eigen ding het beste doen.
‘Door vooral veel blogs te lezen. Zowel internationale, zoals Business Insider, The Verge, Venture Beats en Mashable, maar ook Nederlandse zoals Marketingtribune, Marketingfacts, Emerce en Twinkle. Blogs zijn in mijn ervaring eigenlijk de beste manier om goed op de hoogte te blijven. Ik probeer daar elke week wel één a twee uur aan te besteden aan blogs. Zowel aan lezen als aan zelf schrijven.’
‘Ik zou zeker zorgen dat je goed de tijd neemt om op de hoogt te blijven van nieuwe ontwikkelingen, door middel van het lezen van blogs. En wat ik ook zeker zou doen is heel kritisch blijven kijken naar de marketingafdeling van je eigen organisatie. Hoeveel tijd gaat er nou zitten in handwerk? En hoeveel meer zou je nou willen doen, maar kun je niet omdat je teveel met handwerk bezig bent? De komende tijd gaan heel veel bedrijven namelijk een groot gedeelte van hun marketing automatiseren. Daardoor is het mogelijk veel meer kleine gepersonaliseerde campagnes te organiseren, over veel meer kanalen dan nu. Als je weet dat dat gaat gebeuren kan je er maar beter vroeg bij zijn voordat je concurrent het allemaal opgetuigd heeft en die straks veel beter in staat is klanten te binden en te behouden dan jijzelf.’
Dit interview is eerder verschenen in Marketing Tribune
6 tips om te voorkomen dat je klanten opzeggen
Drie transities waar iedere marketeer rekening mee moet houden