Wie wordt de winnaar in food?

De bestelbusjes van Albert Heijn en Jumbo of de elektrische karretjes van Picnic zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Nederland laat steeds meer boodschappen thuisbezorgen en ook in de Twinkle100 zien we steeds meer online verkopers van levensmiddelen. Het is één van de snelstgroeiende sectoren binnen de online retail. Wie wordt de winnaar van de toekomst?

Wat als eerste opvalt is dat de opgetelde omzet van foodretailers in de Twinkle100 deze editie voor het eerst boven de miljard euro is uitgekomen. Dat is een stijging van meer dan 30 procent ten opzichte van de Twinkle100 in 2017 en bijna een verdubbeling van die uit 2016. Albert Heijn heeft al jaren een sterke positie aan de top van de markt. In absolute zin is de omzet van Albert Heijn het meest toegenomen met 80.000.000 euro in het afgelopen jaar.

Ook bij de andere toppers in de Twinkle100 laten de grootste bedrijven de grootste absolute groei zien, als je de laatste twee edities vergelijkt. Bijvoorbeeld bij de top-3: bol.com (+270 miljoen), Coolblue (+270 miljoen) en Zalando (+140 miljoen). Dat wordt mede veroorzaakt door the winner takes it all-effecten van online verkoop.

Bij de foodretailers lijkt er echter toch iets anders aan de hand. Weliswaar is de groei van Albert Heijn het grootst, het bedrijf wordt in absolute aantallen op de hielen gezeten door Jumbo (75.000.000 euro meer omzet) en Picnic (61.500.000 euro meer omzet).

In relatieve zin groeit Albert Heijn Online met 20 procent en daarmee zit het in het rijtje met gevestigde namen als HelloFresh en Wijnvoordeel. Zeg maar, het rechterrijtje van de online groei. Dat is keurig hoor, maar niet te vergelijken met Jumbo (+75 procent), Plus (+100 procent) en Picnic (+456 procent).

Marktleider

Is dat dan erg? Veel bedrijven zouden toch heel blij zijn met 20 procent groei? Volgens GfK is de online omzet van food en nearfood vorig jaar met 35 procent gegroeid. Met 20 procent groei heeft Albert Heijn marktaandeel ingeleverd. Dat is een tamelijk unieke situatie, want in de meeste online markten groeien de marktleiders sneller dan de markt; kijk maar naar Amazon, Facebook of Booking.com. Ook in Nederland groeien bol.com (+28 procent), Coolblue (+43 procent) en Zalando (+26 procent) sneller dan de gehele online markt. Zij zijn de grootsten en hun marktaandeel blijft maar stijgen.

Een verrassend resultaat. De meeste kenners beschouwen Albert Heijn als de toekomstige winnaar van de online foodretail. Het assortiment is superieur, de app ziet er goed uit en biedt voldoende inspiratie, de organisatie heeft persoonlijke bonusaanbiedingen en je kunt je bestelling overal in Nederland laten bezorgen of afhalen. Daar kan toch niemand (buiten misschien Jumbo) tegenop?

Toch lukt het Picnic om bijna net zoveel nieuwe omzet uit de markt te halen als AH. En dat terwijl het nog niet noordelijker bezorgt dan Almere en een beperkt assortiment heeft. Blijkbaar maakt de consument de keus niet alleen op basis van het bekende merk of het grote assortiment. Misschien draait het veel meer om de gratis bezorging. Wellicht vindt de consument het prettig dat je bij Picnic een bestelling kunt annuleren, of dat het bedrijf milieuvriendelijk bezorgt. De toekomst moet uitwijzen wat het verschil maakt, maar voorlopig staat de websupermarkt er wel erg goed voor.

Wie wordt de nieuwe nummer 1?

ING verwacht dat het online aandeel voor food tot 2025 gaat stijgen van 4 naar 10 procent. Zelf vind ik dat eerlijk gezegd nog wel conservatief, gezien het verloop van de afgelopen jaren. In elk geval is duidelijk dat de consument de komende jaren miljarden euro’s meer gaat uitgeven aan online boodschappen. Als we kijken naar de huidige groeipercentages, ervan uitgaan dat die afvlakken en dat er geen gekke dingen gebeuren, dan is Picnic over twee jaar marktleider en komt het daarmee in de top-5 van de Twinkle100. Ik ben benieuwd!

Dit artikel is geschreven door Peter van der Schaar voor tijdschrift Twinkle.

Meer lezen? Kijk dan ook verder op ons blog

Organiseer je e-commerce succes

Vacature Product Owner bij Marketing Makers in Utrecht

X

Route

Vind ons met de auto

Vanaf de snelweg volg je bij Utrecht 'centrum'. In het centrum volg je de borden naar parkeergarage La Vie (P2). Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is ongeveer 5 minuten lopen.

Vind ons met de trein

Netwinst zit vlak bij het station. Je stapt uit op Utrecht Centraal en loopt naar Hoog Catharijne. Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is een kleine 10 minuten lopen.

X

Contactformulier

Meer weten over Marketing Makers? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen spoedig contact met je op.