Het is alweer 27 jaar geleden dat de eerste webwinkel in Nederland startte en rond het jaar 2000 begon e-commerce een flinke groei door te maken. Veel e-commercemanagers zullen inmiddels aan de tweede of misschien wel derde versie van hun e-commerceplatform bezig zijn.
Het overstappen van e-commerceplatform is een groot en intensief project. Toch blijkt uit onderzoek van Internet Retailer dat ongeveer de helft van de online retailers in de VS plannen heeft om op korte termijn van e-commerceplatform te veranderen. Slechts 6 procent geeft aan dat er helemaal geen plannen voor zijn.
Een gouden markt. Niet voor niets concludeert ook Forrester Research dat er in 2019 wereldwijd twee keer zoveel wordt uitgegeven aan e-commercetechnologie dan in 2014. Als belangrijke redenen voor het overstappen van e-commerceplatform worden zaken genoemd als het professionaliseren van het proces, besparen van tijd, besparen van kosten, nieuwe mogelijkheden en kortere time to market. Daarnaast zegt 40 procent van de respondenten van Internet Retailer over te willen stappen naar software as a service, met name omdat er dan makkelijker upgrades gedaan kunnen worden en er minder afhankelijkheid is van de eigen IT.
Grote kans dat ook in Nederland veel retailers bezig zijn met vervanging van hun e-commerceplatform. Er is veel informatie te vinden over requirements die je aan zo’n platform kunt stellen. De grote vraag is echter: hoe maak je je systeem futureproof? Hoe zorg je ervoor dat je nu een systeem kiest dat je in staat stelt om ook over een paar jaar nog concurrerend te zijn?
De manier waarop we online kopen gaat immers veranderen. Er ontstaan steeds meer platforms rondom één of meerdere productcategorieën. Daarnaast communiceren we niet meer alleen via de desktop of mobiel, maar ook met berichten, spraakbesturing of vanuit apparaten zelf. De mate waarin je kunt integreren met andere platforms is wellicht bepalend voor het succes van de retailer in de toekomst. Hierbij kun je denken aan de volgende integraties:
Inbound
Als je al een drukbezochte webwinkel hebt in jouw segment, dan kan het verstandig zijn om jouw webwinkel meer als platform te zien, waar andere partijen hun producten kunnen aanbieden. Je moet dan door middel van een API producten kunnen importeren van derden en deze direct op jouw systeem door kunnen plaatsen.
Outbound
De productfeed is natuurlijk een bekend fenomeen, vooral voor retailers die veel met affiliate marketing werken. Door middel van een API is het mogelijk producten realtime ter beschikking te stellen aan derden. Zij kunnen jouw assortiment dan direct doorplaatsen en aan hun klanten aanbieden.
Inbound
De komende jaren gaan we steeds meer verschillende kanalen zien waar orders vandaan kunnen komen. Niet alleen de webwinkel, maar ook een voice assistant, chatbot of een connected apparaat moeten in staat zijn direct orders te plaatsen. Om dit mogelijk te maken moet er een mogelijkheid zijn om orders binnen te halen van derden, die vervolgens direct in de backoffice verwerkt worden.
Outbound
Een mogelijkheid om orders naar derden te verzenden is vooral essentieel vanuit de plaftformgedachte. Als je leidend wil zijn binnen jouw segment, en daarvoor ook derden de mogelijkheid geeft om orders te plaatsen, dan moet je die orders kunnen versturen naar de partners die voor de verwerking zorgen.
Inbound
Veel retailers zullen bekend of bezig zijn met de implementatie van een data management platform (DMP) dat hen in staat stelt profielen te bouwen op basis van diverse bronnen. Deze bronnen zijn bijvoorbeeld de website, e-mailmarketing of crm-systeem. Door profielen op te halen uit een DMP is het mogelijk om realtime personalisatie toe te passen op de website, de juiste content wordt automatisch getoond op basis van het profiel van de bezoeker.
Outbound
De website is echter niet het enige systeem voor marketeers dat gebruikmaakt van profielen. Juist de (order & cart)-data uit de website is essentieel om andere instrumenten, zoals campagnemanagement, goed te laten werken. Een goede API met klantprofielen is essentieel om deze integratie te verzorgen.
Zowel online als offline campagnes worden steeds meer omnichannel en geïntegreerd. Voor een consistente customer journey is het noodzakelijk dat de campagnes, uitingen en landingspagina’s in elk kanaal op de juiste manier terugkomen. Marketeers gebruiken campagnemanagementsystemen om dit proces te managen, door de campagnes te koppelen met een e-commerce platform worden ze ook in de webshop consistent opgevolgd.
Je zult niet altijd jouw wensen kunnen opleggen aan de partijen waar je mee samenwerkt. Daarom moet je voor bovenstaande domeinen in staat zijn om op een veilige en snelle manier API’s van derden te integreren. Bij de keuze voor een e-commerceplatform is het zeker relevant om te kijken naar de beschikbare integraties en de roadmap. Hoe sneller men in staat is om nieuwe integraties te maken, hoe beter.
Naast de bekende requirements op het gebied van backoffice, productmanagement en conversieoptimalisatie wordt het steeds belangrijker om te kijken naar de plek van de webshop in de omgeving.
Ben jij de enige retailer in jouw e-commerce omgeving? Heb je je eigen user interface of maak je gebruik van die van anderen? Kies vooral voor het e-commerceplatform dat het best integreert, want dan profiteer je het meest van de innovaties van anderen.
Dit artikel van Peter van der Schaar is eerder verschenen in e-commerce en digital marketing vakblad Twinkle.
Als je complexe producten (abonnementen) online wilt verkopen, of een integratie hebt met bestaande backoffice systemen, dan voldoet een standaard e-commerce platform vaak niet. Wij helpen je met oplossingen om jouw product succesvol online te verkopen en de afhandeling te automatiseren. Wil je weten hoe? Kijk dan eens bij onze cases over e-commerce of neem contact met ons op.
Ingevuld: Vacature afstudeerstage informatica in Utrecht: Machine Learning
Hoe vaak benader jij je klanten? Haal het optimale resultaat met de juiste contactdruk