Dit blog is geschreven op basis van het recente onderzoek van Business Insider naar de rol van mobile e-commerce in de retail: ‘future of mobile retail 2018’.
In onze digitale wereld is online shopping een vaste activiteit van ons geworden. Op alle denkbare plekken worden we geprikkeld om te kijken naar de nieuwste producten en de grootste uitverkoop. Zo ook mobiel. Doordat de retailmarkt zo’n grote omvang heeft en ingericht is als B2C markt, is het niet gek dat wij meer dan gemiddeld advertenties van retailers langs zien komen.
Maar naast onze mobiele toeverlaten blijken winkels nog steeds onverwoestbaar. We hebben winkels nodig voor de ervaring, het plezier en het vertrouwen. De winkels zijn vaak van de gevestigde orde: de groei verloopt gestaag, maar het volume is groot.
Daarentegen is e-commerce enorm aan het groeien, als gevolg van technologische ontwikkelingen en disruptieve innovatie. Dit stelt de consument nog beter in staat om aankopen (online) te doen.
Neem de hoeveelheid devices waarop we tegenwoordig kunnen shoppen. Met Alexa Voice kun je online aankopen doen terwijl je bijvoorbeeld aan het koken bent. En Siri maakt je boodschappenlijstje terwijl je een artikel schrijft, zodat je daar geen inkt aan hoeft te verspillen. We gaan er vaak van uit dat met technologische ontwikkelingen de online markt alleen gebaat is. In veel gevallen profiteren zowel de online als offline verkoopkanalen hiervan.
Maar naast al deze nieuwe devices blijven wij trouw aan de computer. De computer geeft ons een groot scherm met duidelijke navigatie, iets wat niet altijd zeker is op een mobiele webshop of app. Als consument gebruiken we de computer nog steeds het meest van alle apparaten, om naar dingen te zoeken, te vergelijken en te kopen.
Het gaat zelfs nog jaren duren voordat mobiel de computer écht heeft verslagen. Mobiel groeit weliswaar sneller, waarmee de verwachting is dat de mobiel de computer inhaalt in 2022. Dit komt omdat wij grotere aankopen doen achter de computer dan via de mobiel.
We zitten nu al 3 uur per dag op onze mobiele telefoon, hoeveel uur zal dat in 2022 zijn? Of ziet het landschap van mobile e-commerce er dan totaal anders uit? Gaan we apps gebruiken voor andere behoeften dan het oriënteren, vergelijken en kopen van producten?
Als consument is onze grootste irritatie de lange laadtijd van een app. Dit weerhoud ons van het doen van mobiele aankopen. Daarom doen we niet al onze mobiele aankopen in apps.
Wist je dat we 85% van de tijd dat we onze mobiel gebruiken, we in-app zitten? Is een goedwerkende app dan veel interessanter dan een mobiele webshop? Dat niet, 50% van onze mobiele aankopen vindt plaats via de apps. Al is dat percentage wel enorm aan het groeien, wat mede komt doordat consumenten apps steeds vaker gebruiken ter oriëntatie en vergelijking van producten.
Redenen waarom we in-app kopen:
Uit onderzoek onder 100 financiële retail-directeuren blijkt dat e-commerce groei topprioriteit is. Maar verrassenderwijs waren er maar 38 die daadwerkelijk investeren in hun mobile e-commerce kanalen, terwijl dit juist in de lift zit. En dat levert weer ontevreden consumenten op.
Dat mobile e-commerce gaat groeien is duidelijk. Zullen apps en mobiele webshops nóg gebruiksvriendelijker worden ingericht, of krijgt de groei andere vormen? We hebben in ieder geval iets om naar uit te kijken, wanneer in 2022 de mobiel de computer inhaalt op het gebied van e-commerce sales. En de reis er naar toe zal zeker spannend zijn.
Als je complexe producten (abonnementen) online wilt verkopen, of een integratie hebt met bestaande backoffice systemen, dan voldoet een standaard e-commerce platform vaak niet. Wij helpen je met oplossingen om jouw product succesvol online te verkopen en de afhandeling te automatiseren. Wil je weten hoe? Kijk dan eens bij onze cases over e-commerce of neem contact met ons op.
Growing up
Organiseer je e-commerce succes