Hoe Google Gmail volledig redesigned

Het is al weer een tijdje geleden dat Gmail flink op de schop werd genomen: 2011. Toen draaide het vooral om de UX, waar overzichtelijk navigeren en beter zoeken belangrijke aanpassingen waren. Ook werd er een functie geïntroduceerd waarmee men een emaildialoog kan opbouwen.

Tegenwoordig gaat Gmail een titanenstrijd aan met Outlook. Desalniettemin lijkt dit niet de aanzet voor Google om Gmail een nieuw design te geven. Google is meerdere tools aan het redesignen en Gmail moest simpelweg mee. Maar wat verandert er dan precies?

Zelfvernietigende email

Het is bijna science fiction: je drukt op een knop en de email vernietigd zichzelf. Maar zo gek is die vergelijking niet. Deze functie geeft de verzender namelijk de optie om een deadline aan de email toe te voegen. Er wordt een email met een link naar de content gestuurd, die niet meer zichtbaar is na een bepaalde tijd. De email verdwijnt niet, maar de content wel.

Het is onderdeel van ‘confidential mode’. Als antwoord op de toenemende vraag naar online veiligheid is deze modus ontwikkeld om het versturen van een email zo veilig mogelijk te maken. Ook komt er een optie om het doorsturen, kopiëren, printen of downloaden van een email niet mogelijk te maken voor de ontvanger.

Als laatste wordt het mogelijk om gebruik te maken van two-factor authenticatie zoals sms, zodat de ontvanger de email pas kan openen na hieraan te voldoen.

Voorbeeld confidentieel mode

Smart reply

Waar het al mogelijk was om je – zonder dat je een email opent – ergens voor uit te schrijven of iets te bevestigen, gaat Google nu een stap verder. Zo wordt het mogelijk om bijlagen te bekijken zonder een email te openen. Ook ligt er een grotere rol voor smart replies. Met smart replies geef je snel en kort antwoord door simpelweg op de knop te drukken. Op basis van de ontvangen email kan Google de meest geschikte smart reply voor je samenstellen.

Gaan mijn klanten zich dan sneller uitschrijven voor mijn mailings?

Doordat Google het makkelijker maakt voor de emailgebruikers, zal de drempel om uit te schrijven lager liggen dan voorheen. Echter is het belangrijker om er achter te komen waarom iemand zich uitschrijft. Een te hoge frequentie en oninteressante onderwerpen zijn nog altijd de belangrijkste uitschrijfredenen voor email. Door email te personaliseren zorg je er voor dat de content relevant blijft voor je lezers.

Kijk ook naar de hoeveelheid mail die je verstuurd. Wist je dat een Nederlander gemiddeld 86 mailings ontvangt per week? Te vaak mailen resulteert in meer uitschrijvingen.

Voorkom dat jouw ontvangers deze notificatie krijgen

Smart reply voor je laten werken

Maar er zitten ook voordelen aan smart reply! Zo kun je een stapje verder gaan in de interactie met de klant, door ze met smart reply te laten reageren. Bijvoorbeeld als opt-in voor een winactie: ‘ik doe mee’. Dit is een interessant alternatief op de vaak voorkomende manier van een call-to-action button. Op basis van de ontvangen mail en door machine learning kan Gmail dit als suggestie geven als smart reply. Google zegt dat 12% van alle gebruikers al gebruik maakt van smart reply. De verwachting is dat dit percentage aanzienlijk zal stijgen na de update.

Zoals eerder in deze blog is genoemd kunnen je ontvangers direct een bijlage lezen, doordat deze als button onder de onderwerpregel zal worden weergegeven. Dit is handig bij servicemail zoals bijvoorbeeld facturen, doordat de bijlage direct aanklikbaar is. Vooral handig voor ontvangers die veel op mobiele toestellen zitten.

Andere functies

De inbox wordt slimmer, veiliger en gaat beter samenwerken met andere Google tools. We zetten de overige functies voor je op een rijtje:

  • Nudging: reminders om emails te beantwoorden
  • Side-panel: een tab naast je mail om andere Google tools en add-ons te gebruiken zonder dat je de mail-interface hoeft te verlaten. Snel schakelen tussen mail en agenda bijvoorbeeld.
  • Offline modus krijgt een make-over, zodat men prettiger offline kan werken.

Doordat Google met deze redesign alleen maar features toevoegt, hoeft de emailgebruiker niet bang te zijn dat oude functies gaan ontbreken.



Wil jij ook het aantal uitschrijvingen verminderen en email verder personaliseren?

Maatwerk of confectie?

E-commerce zonder webshop

X

Route

Vind ons met de auto

Vanaf de snelweg volg je bij Utrecht 'centrum'. In het centrum volg je de borden naar parkeergarage La Vie (P2). Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is ongeveer 5 minuten lopen.

Vind ons met de trein

Netwinst zit vlak bij het station. Je stapt uit op Utrecht Centraal en loopt naar Hoog Catharijne. Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is een kleine 10 minuten lopen.

X

Contactformulier

Meer weten over Marketing Makers? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen spoedig contact met je op.