Het profiel van de futureproof marketeer

Dit artikel is eerder verschenen op Adformatie.nl

Ondersteuning van sales. Dat was hoe er vroeger (en in sommige bedrijven nog steeds) tegen de marketeer werd aangekeken. Marketing was verantwoordelijk voor de leads, sales voor de conversie. Een duidelijke afbakening die inmiddels behoorlijk achterhaald is. Als gevolg van digitalisering krijgt de marketeer de beschikking over nieuwe gereedschappen. Tegelijk veranderen de behoeftes van de consument. Die heeft geen trek meer in het bezit, maar wil alleen toegang tot de functionaliteit van het product. En dat heeft grote gevolgen voor het functieprofiel van de marketeer.

Resultaten uit het verleden…

De marketeer kan op heel veel manieren met de lead in contact treden. Zoekmachines, sociale media, mobiele apparaten, het is slechts een greep uit de kanalen die hem ter beschikking staan. Maar… zijn deze mogelijkheden morgen nog hetzelfde? Hyves kwam en ging. Facebook vergrijst in rap tempo. Wordt Snapchat het volgende gouden marketingkanaal?

Een van de taken van de marketeer is, te weten welke ontwikkelingen er spelen in de markt (vandaar de naam market-eer) en hoe hij daarop kan inspelen. Heeft jouw marketingafdeling al een idee hoe het met bots, Amazon Dash Buttons, Amazon echo of VR om kan gaan? Als future-proof marketeer zul je dit soort innovaties moeten volgen. Omdat ze impact gaan hebben op je functie. Misschien zijn dit de afzetkanalen van morgen.

Eigenschap 1: de future-proof marketeer is op de hoogte van ontwikkelingen en innovaties in de markt, volgt deze op de voet, en kan deze vertalen naar zijn of haar branche.

Wat de klant wil

Klanten willen niet perse meer spullen bezitten. Toegang tot de functionaliteit ervan is genoeg. Tegenwoordig kun je bijna overal een abonnement op nemen. In deze nieuwe subscription economy wordt het enorm belangrijk om de klant tevreden te houden. Anders beëindigt deze net zo makkelijk zijn abonnement, en verdwijnt daarmee zijn meerwaarde voor jouw bedrijf.

De nieuwe missie voor de marketeer is daarom: geef de individuele klant wat hij wil. Moeilijke missie? Niet perse. Wat de klant wil, weet je al. Deze info ligt besloten in de data die je over hem of haar verzamelt via bovengenoemde kanalen. Weet waar je klant woont, hoe oud hij is, hoe lang zijn contract loopt. Dan kun je gespecificeerde, persoonlijke marketinguitingen sturen.

Eigenschap 2: de future-proof marketeer begrijpt de essentie van klanttevredenheid, is in staat zich in te leven, en zijn klanten van persoonlijk relevante informatie te voorzien.

De rol van data

Zorg dat je je niet blindstaart op data. Deze zijn een middel, geen doel. Innoveren kan op twee manieren: inside-out en outside-in. In het eerste geval maak je de wereld een fijnere plek met een noviteit die er nog niet was. In het tweede geval maak je de wereld een fijnere plek door processen te optimaliseren. Data helpen bij dat laatste.

Optimalisatie levert na verloop van tijd echter steeds minder op. Een voorbeeld is de iPhone. Met de eerste modellen maaktet Apple grote, innovatieve stappen. Inmiddels zijn de verschillen tussen de opeenvolgende nieuwe modellen niet veel meer dan een verbeterde camera. Optimalisatie vereist steeds meer inspanning om eenzelfde effect te realiseren. De kunst voor de marketeer is te herkennen in welke situatie die zit. Als de rek eruit is, wordt het hoog tijd om weer naar buiten te kijken en stappen te maken. Dan kun je weer verder gaan met optimaliseren.

Eigenschap 3: de future-proof marketeer begrijpt de functie van- en grenzen aan het gebruik van data.

Neem je binnenkort een marketeer in dienst? Dan wil je de beste. Neem daarom de volgende functie-eisen op in je vacature.

De marketeer die bij jou past moet:

  • Kunnen schakelen tussen strategie en operatie
  • Zich in kunnen leven in klantsituaties, op basis van real-life interacties maar ook op basis van data
  • Klantsituaties kunnen vertalen naar campagnes
  • weten hoe data en tooling helpt bij het implementeren en uitvoeren van campagnes
  • samen kunnen werken in een multidisciplinair team (creatie, data, IT, marketing) om in korte sprints campagnes op te zetten en te verbeteren

Veel succes!

Marketing tools

Marketing Makers helpt marketeers om hun campagne- en leadmanagement processen eenvoudiger en waardevoller te maken. Wil je weten hoe? Kijk dan eens bij onze cases over Marketing Tools of neem contact met ons op.

Kansen in de subscription economy

De drie belangrijkste KPI’s voor de futureproof marketeer

X

Route

Vind ons met de auto

Vanaf de snelweg volg je bij Utrecht 'centrum'. In het centrum volg je de borden naar parkeergarage La Vie (P2). Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is ongeveer 5 minuten lopen.

Vind ons met de trein

Netwinst zit vlak bij het station. Je stapt uit op Utrecht Centraal en loopt naar Hoog Catharijne. Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is een kleine 10 minuten lopen.

X

Contactformulier

Meer weten over Marketing Makers? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen spoedig contact met je op.