Vier aandachtspunten voor een webshop voor abonnementen

Online abonnementen verkopen in een webshop lijkt misschien hetzelfde als het verkopen van producten, toch zijn er een aantal verschillen die van belang zijn bij de keuze voor de juiste webshop.

Bij Marketing Makers werken we als sinds onze oprichting aan webshops voor abonnementen op het gebied van media (tijdschriften), telecom  en energie. Bijvoorbeeld hebben we de webshop gebouwd waarmee KPN abonnementen met mobiele telefoons verkoopt. Naar aanleiding van de ervaringen bij deze bedrijven hebben we op een rij gezet waar je specifiek op moet letten als je een webshop aanschaft voor abonnementen.

Tonen van de juiste prijzen in de winkelwagen en op de productpagina

Als je abonnementen verkoopt dan heb je vaak te maken met meerdere bedragen. Ten eerste natuurlijk het maandelijkse abonnementsbedrag. Daarnaast heb je vaak ook te maken met directe (eenmalige) kosten. Bijvoorbeeld als de klant moet bijbetalen voor een telefoon of er een premie bij het abonnement aangeboden wordt. Als laatste kunnen er ook nog administratieve kosten van toepassing zijn. Als snel wordt dit een onoverzichtelijke situatie.

Vaak zitten er nog additionele voorwaarden verbonden aan promoties, bijvoorbeeld een abonnement voor bepaalde of onbepaalde tijd. Deze voorwaarden kunnen invloed hebben op de prijs en zullen dus beschikbaar moeten zijn in de webshop.

Bij het ontwerp van de winkelwagen en de realisatie daarvan is het essentieel dat prijzen goed worden weergegeven. Daarnaast is het belangrijk dat jouw e-commerce platform de verschillende prijzen en opties ondersteunt.

Kortingen en promoties van het abonnement.

Bij een normaal product is een korting vrij eenvoudig, de prijs wordt verlaagd met een bepaald bedrag of percentage. Bij een abonnement ligt dat anders, er zijn verschillende soorten kortingen

  • korting op het maandbedrag, gedurende de looptijd of enkele maanden
  • korting op het eenmalige bedrag
  • extra promoties zoals een premie of cadeau artikel bij een abonnement

In de webshop is het belangrijk dat deze de verschillende typen promoties kan verwerken, al dan niet met vouchers, en op een overzichtelijke manier tonen.

Bestaande klanten

Als je een abonnee werft dan ga je een relatie voor een bepaalde of onbepaalde tijd aan. Behoud van abonnees is essentieel om als abonnementsbedrijf te groeien. Het verlengingsaanbod wat je de klant wilt doen is over het algemeen afhankelijk van de klantwaarde en de kans dat een klant gaat opzeggen. Als je kiest voor een webshop voor abonnementen dan is de functionaliteit om bestaande klanten te laten verlengen minstens zo belangrijk als een goede flow om nieuwe abonnementen af te sluiten.

Koppelingen met abonneesystemen

Uiteindelijk worden abonnementen niet beheerd in de webshop maar in backoffice systemen die zorgen voor de facturatie, verlenging en levering. Voor een goede webshop is het essentieel dat er een koppeling is tussen de webshop en het abonneesysteem.

Bij nieuwe klanten is de koppeling nog eenvoudig, bij bestaande klanten ligt dat anders. het is natuurlijk de bedoeling dat de klant hetzelfde aanbod krijgt in de webshop als, bijvoorbeeld, in het callcenter. Ook daarvoor is een goede koppeling met de betreffende systemen noodzakelijk.

Bij bepaalde abonnementen, bijvoorbeeld telecom, zijn er tijdens de verkoop ook additionele controles noodzakelijk. Bijvoorbeeld voor de kredietwaardigheid of bestaande klantrelaties. Ook daarvoor is het essentieel dat de webshop gekoppeld is met de juiste backoffice systemen.

Hoe kies je de juiste webshop voor abonnementen

Marketing Makers heeft succesvolle webshops gerealiseerd voor abonnementsbedrijven zoals als KPN, Sanoma Media en Engie.

Ben jij op zoek naar een webshop waarmee je zowel bestaande klanten kunt behouden als nieuwe acquireren? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.

 

Vacature stage: Supportproces verbeteren

X

Route

Vind ons met de auto

Vanaf de snelweg volg je bij Utrecht 'centrum'. In het centrum volg je de borden naar parkeergarage La Vie (P2). Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is ongeveer 5 minuten lopen.

Vind ons met de trein

Netwinst zit vlak bij het station. Je stapt uit op Utrecht Centraal en loopt naar Hoog Catharijne. Vanaf daar gebruik je onderstaande kaart of onze mobiele routeplanner om ons te vinden. Het is een kleine 10 minuten lopen.

X

Contactformulier

Meer weten over Marketing Makers? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen spoedig contact met je op.